Panel dyskusyjny: O dialogu chrześcijańsko-żydowskim

Dnia 18.09.2014 w Synagodze pod Białym Bocianem odbył się Panel Dyskusyjny. Moderator dr Paweł Wróblewski – poruszył zagadnienia związane z tolerancją religijną. Prelegenci, przedstawiciele poszczególnych kościołów : Gminy Żydowskiej – Jerzy Kichler, Kościoła Augsbursko- Luterańskiego- dr Maciej Lis, kościoła Katolickiego – dr hab. Maciej Manikowski oraz Kościoła Prawosławnego ks. Mariusz Synak rozpoczęli rozważania od przytoczenia poszczególnych wersetów biblijnych dotyczących tolerancji. Chociaż nie znajdziemy tam wyrazu tolerancja, czytamy jednak: ”żaden naród nie będzie podnosił miecza przeciw narodowi” (Tora), a także w liście św. Pawła do Galacjan: „…nie masz zatem Żyda ani Greka, nie masz niewolnika ani wolnego, nie masz mężczyzny ani kobiety, albowiem wy wszyscy jesteście jedno w Chrystusie”.

Dr Paweł Wróblewski przeanalizował współczesny sens tego słowa, które nacechowane jest neutralnym lub nawet negatywnym oddźwiękiem. Tolerować to przecież nie znaczy nic pozytywnego. rozumiane jest raczej jako znosić, zdzierżyć, w najgorszych przypadkach robić coś wbrew własnym przekonaniom, naginać swoje przyzwyczajenie czy światopogląd. Tolerować dopiero w głębszym rozumieniu znaczy przede wszystkim poznawać, starać się zrozumieć, a nie potępiać. Tolerancja to przede wszystkim szacunek – którym należy darzyć drugiego człowieka. Dr Manikowski stwierdził, że aby dobrze zrozumieć słowo tolerancja trzeba używać przede wszystkim słuchu, a nie mowy – dlatego mamy dwoje uszu i tylko jedne usta. Najpierw należy wysłuchać, następnie mówić, jeśli mamy oczywiście coś odpowiedniego do powiedzenia. Tolerancja jest bowiem bardzo delikatnym gruntem gdzie nie należy używać twardych i tępych narzędzi. . .
Dr Maciej Lis natomiast podkreślił, że zrozumienie utrudnia wieloznaczność terminu, dobrze się więc stało, że moderator i jego rozmówcy na początku określili, jak pojęcie tolerancja rozumieją.
Szczególną uwagę poświęcono zagadnieniu dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Rozmówcy zgodzili się, że o dialogu religijnym w tym przypadku nie może być mowy, żydzi (w znaczeniu wyznawcy judaizmu) i chrześcijanie mogą i powinni dialogować na temat współistnienia. (tekst i zdjęcia – Dominika Szuchnik)