Wierni trzech chrześcijańskich wyznań współtworzących naszą Dzielnicę weszli właśnie w okres Wielkiego Postu. Jest to czas zadumy i refleksji, czas przygotowania do obchodów świąt Wielkanocy – pamiątki śmierci i zmartwychwstania Jezusa Chrystusa.
Wierni trzech chrześcijańskich wyznań współtworzących naszą Dzielnicę weszli właśnie w okres Wielkiego Postu. Jest to czas zadumy i refleksji, czas przygotowania do obchodów świąt Wielkanocy – pamiątki śmierci i zmartwychwstania Jezusa Chrystusa.
W katedralnej parafii prawosławnej Wielki Post rozpoczął się już w poniedziałek 3 marca. Wielki Post w prawosławiu sprzyja duchowemu doskonaleniu się, pozwala poskromić żądze, zwalczyć grzech i pojednać się z Bogiem. Poprzez skruchę, pokorę, wzmożoną modlitwę i wstrzemięźliwość okazywaną przez człowieka, post zdolny jest duchowo go odnowić i uczynić go godnym uczestnictwa w radości Zmartwychwstania Chrystusowego. W okresie Wielkiego Postu nabożeństwa są mniej uroczyste, kapłani oraz całe wnętrze cerkwi zmieniają szaty na ciemne. Oświetlenie cerkwi jest słabsze, rzadziej i przeciągłej rozlegają się dzwony a większość modlitw i hymnów jest czytana. Wierni częściej też klęczą i czynią pokłony. W pierwszym tygodniu Wielkiego Postu nabożeństwa odbywają się codziennie. Rano odprawiana jest Jutrznia, królewskie godzinki i nieszpory, a w środę i piątek dodatkowo Liturgia Uprzednio Poświęconych Darów. Wieczorem czytany jest Wielki Kanon Pokutny św. Andrzeja z Krety.
W parafii rzymskokatolickiej u ojców paulinów Wielki Post rozpoczął się w Środę Popielcową 5 marca. Nazwa ta związana jest z obrzędem posypywania głów popiołem. Symbolowi temu towarzyszą wypowiadane przez kapłana słowa: „Prochem jesteś i w proch się obrócisz” lub „Nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię”. W tym dniu katolików obowiązuje post ścisły, tzn. jeden posiłek do syta i całkowite powstrzymanie się od spożywania potraw mięsnych. Okres Wielkiego Postu jest dla wiernych wezwaniem do odnowienia życia i wewnętrznego nawrócenia. Od jego początku aż do Wigilii Paschalnej nie używa się w liturgii słowa „Alleluja”, a barwą liturgiczną staje się fiolet. W każdy piątek w kościołach odprawia się nabożeństwo Drogi Krzyżowej, a w niedzielę – nabożeństwo Gorzkich Żali. Wielki Post w Kościele katolickim to także czas przygotowań poprzez rekolekcje i spowiedź do największego święta w całym roku liturgicznym – Zmartwychwstania Pańskiego, czyli Świąt Wielkanocnych.
Wielki Post, nazywany częściej Czasem Pasyjnym, rozpoczął się w parafii ewangelickiej Dniem Pokuty i Modlitwy również w środę 5 marca. Praktyka postu, rozumiana jako wstrzymywanie się na pewien czas od określonych potraw lub napojów nie należy do kanonu ewangelickiej duchowości. Post w Kościele ewangelickim ma przede wszystkim wymiar etycznej postawy wobec drugiego człowieka – czas pasyjny poprzez skupienie, modlitwę i koncentrację na Słowie Bożym, ma umożliwić wierzącym weryfikację postaw, naprawę wyrządzonych innym szkód, wejrzenie w siebie, podjęcie zobowiązania życia na co dzień według wskazań Ewangelii. W piątki odprawiane są tygodniowe nabożeństwa pasyjne, a w każdą niedzielę wierni mają okazję przystąpić do spowiedzi i Komunii Świętej. W okresie Wielkiego Postu nakrycia ołtarzowe są fioletowe. W liturgii „Alleluja” zastępuje się słowem „Amen”. W nabożeństwach tygodniowych pomija się część uwielbiającą w liturgii wstępnej (Gloria Patri), a zamiast hymnu „Chwała na wysokościach Bogu” śpiewa się hymn pasyjny „Zgładź, o Panie Boże” (Aufer a nobis).
Mimo że chrześcijanie posługują się dwoma różnymi kalendarzami – juliańskim (prawosławni, grekokatolicy i inni chrześcijanie obrządków wschodnich) i gregoriańskim (chrześcijanie zachodni – kościoły katolickie i protestanckie), co powoduje rozbieżności między datami obchodów większości świąt, w tym roku Wielkanoc świętować będą razem – 20 kwietnia. Na czas Wielkanocy i poprzedzającego ją Wielkiego Tygodnia nałoży się też w tym roku żydowskie święto Pesach (Pascha – pamiątka wyjścia Izraela z niewoli egipskiej).