Komentarz judaistyczny – szabat 7.03.2014

żydowski_rabin

Parsza Vayikra – Księga Vayikra (Kapłańska) 1:1 – 5:26

W tym tygodniu parsza rozpoczyna się interesującymi słowami. Czytamy (Kpł 1:2)

„Kiedy istota ludzka pośród was przyniesie ofiarę Wiekuistemu: z bydła, rogacizny i trzód, powinieneś złożyć twoją ofiarę” (1).

Wydaje się to poleceniem złożenia ofiar z naszych zwierząt.

Czytaj dalej

Komentarz judaistyczny – szabat 21.02.2014

żydowski_rabin

Vajakchel – Szemot (Księga Wyjścia) 35:1 – 38:20

W tym tygodniu kontynuowany jest opis Miszkan, inaczej Tabernakulum. W tej parszy Izraelici wypełniają polecenie Boga „zbierzcie od siebie daninę”* (25:2), aby budować Wędrującą Świątynię. Nie każdy spełnia przykazanie opisane w tym tekście. Ofiarę na budowę Wędrującej Świątyni (35:5) oddają jedynie ci, którzy są „szczodrobliwego serca”

Czytaj dalej

Komentarz judaistyczny – szabat 7.02.2014

żydowski_ogólny

Ki Tisa – Szemot (Księga Wyjścia) 30:11-34:35

Nazwa tej porcji cotygodniowego czytania Tory pochodzi od początkowych słów wiersza 12 rozdziału 30 –

„Gdy będziesz”: Gdy będziesz liczyć Izraelitów, by dokonać spisu, każdy przy spisie złoży za swe życie okup Panu, aby nie spadło na nich nieszczęście. To zaś winni dać podlegli spisowi: pół sykla według wagi przybytku, czyli dwadzieścia ger za jeden sykl; pół sykla na ofiarę Panu. Każdy podległy spisowi z synów Izraela, mający dwadzieścia i więcej lat, złoży tę ofiarę Panu. Bogaty nie będzie zwiększał, a ubogi nie będzie zmniejszał wagi pół sykla, aby złożyć ofiarę Panu na przebłaganie za swe życie. A wziąwszy te pieniądze jako przebłaganie od Izraelitów, obrócisz je na służbę w Namiocie Spotkania, i będą one na pamiątkę Izraelitom przed Panem jako ofiara zadośćuczynienia za ich życie.

Czytaj dalej

Komentarz judaistyczny – szabat 31.01.2014

żydowski_ogólny

Teruma-Tecawe – Szemot (Księga Wyjścia) 25:1-30:10

Dwa fragmenty Tory w tym tygodniu: Teruma i Tecawe czyta się razem, co wynika z potrzeby zamknięciu czytań na każdy tydzień w ciągu roku kalendarzowego. Ponieważ w święta i posty czytane są fragmenty dotyczące tych obrzędów, niektóre z 54 paraszy – fragmentów, są łączone. Całe czytanie poświęcone jest elementom znajdującym się w Ha-Miszkan („ha” to rodzajnik określony, czyli HaMiszkan znaczy: ten jeden jedyny Miszkan), czyli Świątyni, która towarzyszyła Izraelitom podczas ich wędrówki przez pustynię.

Czytaj dalej

Komentarz judaistyczny – szabat 24.01.2014

żydowski_ogólny

Miszpatim – Szemot (Księga Wyjścia) 21:1- 24:18

Jest to fragment stanowiący 1/54 Pięcioksięgu Mojżesza czytanego w cyklu rocznym. Wymienionych jest w nim wiele „micwot”, czyli nakazów pozytywnych i negatywnych, dotyczących wielu dziedzin życia. Dotyczą one prawa karnego i cywilnego (rzeczowego), rodzinnego, wiele z nich to nakazy moralne i etyczne. Liczne, chociaż podane są w sposób prosty, współcześnie są rzadko stosowane np. 23:1

„Nie będziesz rozgłaszał fałszywych informacji i nie podasz ręki niesprawiedliwemu, by świadczyć na korzyść bezprawia (wiersz 23:5); jeśli zobaczysz, że osioł twego wroga upadł pod swoim ciężarem, nie pozostawisz go, ale razem z nim przyjdziesz mu z pomocą”.

W czasach współczesnych nie stosuje się przepisów dotyczących niewolników (dzięki Ci Boże).

Czytaj dalej

Komentarz judaistyczny – szabat 17.01.2014

żydowski_ogólny

Jitro – Szemot (Księga Wyjścia) 18:1 – 20:23

Kolejna przejmująca scena z Biblii: spotkanie z Kapłanem – gojem, potem wspinaczka Mojżesza na górę Synaj, by otrzymać Aseret ha-Diwot – Dziesięć Przykazań. Zatrzymajmy się na tym tekście. W wierszu 18:16 czytamy: „I pouczam o bezwzględnych nakazach Boga i Jego Torze” (tłum. Tora Pardes Lauder), czyli Mojżesz otrzymał od Boga całą Torę – Pięć Ksiąg Mojżeszowych, nie tylko Dekalog.

 

Czytaj dalej

Komentarz judaistyczny – szabat 10.01.2014

żydowski_ogólny

Beszalach – Szemot (Księga Wyjścia) 13:17 – 17:16

Czytających ten fragment Tory poraża jeden z największych i najciekawszych cudów, jakich dokonał Bóg: przejście Izraelitów przez Morze i zatopienie wrażych wojsk egipskich (Wj 14:26-31). Obok wielkich, cudownych wydarzeń, warto jednak spojrzeć na zwykłe, ludzkie zachowania.

 

Czytaj dalej

Komentarz judaistyczny – szabat 3.01.2014

żydowski_ogólny

Bo – Szemot (Księga Wyjścia) 10:1-13:4

Ten fragment Tory zawiera kilka micw, to znaczy przykazań, których mają przestrzegać Żydzi. W opisie Wyjścia narodu Izraela z Egiptu, spowodowanego cudami Boga, jest doświadczenie uwolnienia z niewoli, ze stanu upodlenia, a przede wszystkim – zakazu wyznawana swojej wiary i odbywania ceremonii z tym wyznaniem związanych, prawo do wolności, możliwości decydowania samemu o swoim losie, wyznawania swojej religii. Nie oznacza na wolności typu „róbta co chceta”! Przeciwnie, już od pierwszej nocy po wyjściu z Egiptu, Bóg zaostrzył dietę – przez osiem dni Izraelici mogli jeść tylko chleb bez zaczynu, sucharki. Pod górą Synaj Bóg objawił im swoje Prawo w kilku Kodeksach: Kodeksie Karnym, Kodeksie Postępowania Cywilnego, Prawie Rodzinnym i kilku innych kodeksach dotyczących m.in. podatków czy diety. Zawarł to w jednym zdaniu: Nie rób drugiemu tego, czego sam nie chcesz doświadczać.

 

Czytaj dalej