Zapraszamy na 25 Festiwal Kultury Żydowskiej SIMCHA!

Tegoroczna Simcha potrwa od 29 lipca do 4 sierpnia, zakończy ją otwarte nabożeństwo Kabalat Szabat. Festiwal odbędzie się tradycyjnie w Synagodze Pod Białym Bocianem oraz innych lokalizacjach Dzielnicy Wzajemnego Szacunku i centrum Wrocławia. W programie m.in.
wiele ciekawych spotkań autorskich, znakomity blok koncertowy, który zostanie otwarty występem Klezmafour, wystąpią też Magda Brudzińska Klezmer Trio, Chór Synagogi Pod Białym Bocianem i Michał Zator, Shum Davar (Czechy), Hudaki Village Band (Ukraina) i Bester
Quarter. Nie zabraknie również tradycyjnego Jarmarku Żydowskiego, Śniadania Izraelskiego, warsztatów języków żydowskich i kulinarnych, seansów filmowych, spacerów z przewodnikami śladami Żydów we Wrocławiu i wielu rozmaitych atrakcji dla dorosłych i rodzin
z dziećmi. Wykłady poprowadzą: Dariusz Dekiert, rabin Stas Wojciechowicz, Mariusz Urbanek czy Tamara Włodarczyk. Na spotkanie Q&A zaprosi Jerzy Kichler. Jubileusz SIMCHY będzie
też okazją do rozmowy z założycielami Festiwalu.

Bilety na koncerty do nabycia: w serwisie
Ticketmaster (www.ticketmaster.pl), w księgarnio-kawiarnio-winiarni Cocofli przy ul. Włodkowica 9 oraz na 2 godziny przed koncertem w Synagodze Pod Białym Bocianem. Jeśli zaznaczono, zapisy odbywają się przez portal app.evenea.pl/event/25SIMCHA.

Zaproszenie do Salonu Dzielnicy Wzajemnego Szacunku Czterech Wyznań w dniu 21.06.2023

Serdecznie zapraszamy na spotkanie które odbędzie się dnia 21 czerwca br. o godz. 18.30 w Parafii Ewangelickiej przy ulicy Kazimierza Wielkiego 29. 

Obchodzimy 25-lecie polskiej sekcji Międzynarodowego Towarzystwa im. Bonhoeffera. Cieszymy się, że pamięć o ewangelickim teologu i członku niemieckiego ruchu oporu jest w naszym mieście wciąż żywa. 
Swymi refleksjami z wielu lat współpracy i przyjacielskich kontaktów podzielą się m.in. ks. bp Ryszard Bogusz, ks. prof. Bogdan Ferdek, prof. Wojciech Szczerba, ks. Axel Luther, Edward Skubin, ks. Erich Busse, Dominik Kretschmann z fundacji Krzyżowa.

Po spotkaniu zapraszamy na poczęstunek do Kamienicy Pod Aniołami.

Janusz Witt- Przewodniczący Towarzystwa

Stanisław Rybarczyk- Przewodniczący Zarządu Fundacji Dzielnica Wzajemnego Szacunku Czterech Wyznań

Zapraszamy na Salon Wzajemnego Szacunku!

Zapraszamy na czerwcowy Salon Wzajemnego Szacunku, którego gościem będzie prof. Joseph Weiler- wybitny prawnik i myśliciel amerykański, profesor New York University.

Profesor Weiler wygłosi wykład “Dlaczego Żydzi przestrzegają koszerności? Recepcja historii we współczesności”.

Spotkanie odbędzie się we wtorek 13 czerwca o godz. 18.00 w Synagodze pod Białym Bocianem.

Wstęp wolny. Zapraszamy!

Ruszają zapisy na wiosenną edycję warsztatów językowych!

Zapraszamy do udziału w kolejnej edycji warsztatów językowych!

Zapraszamy na warsztaty z języków: starocerkiewnosłowiańskiego, łaciny, jidysz oraz hebrajskiego. Warsztaty zostaną przeprowadzone według autorskich programów przygotowanych przez zaproszonych do współpracy specjalistów. Podczas spotkań uczestnicy  zapoznają się z zasadami pisowni oraz podstawami czytania. Prowadzący przybliżą także historię, bogactwo literatury i kultury każdego języka. Każdy warsztat obejmuje łącznie 10 godzin nauki.

Nasi prowadzący:

Język hebrajski – Tomasz Duda. Nauczyciel języka hebrajskiego i języka polskiego, nauczyciel akademicki, popularyzator wiedzy. Ukończył filologię polską na Uniwersytecie Wrocławskim ze specjalizacją: historia i kultura Żydów polskich. Od lat w szkołach we Wrocławiu uczy języków: polskiego i hebrajskiego. W Katedrze Judaistyki wykłada „Wprowadzenie do judaizmu” oraz język hebrajski. Przygotowuje i prowadzi warsztaty oraz popularne wykłady otwarte promujące wiedzę.

Język jidysz – Anna Kałużna. Pracuje w Katedrze Judaistyki Uniwersytetu Wrocławskiego, jidyszystka, w swojej pracy doktorskiej zajmowała się powojennym teatrem żydowskim na Dolnym Śląsku.

Język cerkiewnosłowiański – ks. Piotr Nikolski. Duchowny prawosławny. Ukończył studia na Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie, w tymże roku otrzymał święcenia kapłańskie. Głównym kierunkiem zainteresowań naukowych ks. Piotra Nikolskiego są relacje prawosławnej i rzymskokatolickiej tradycji ascetycznych w kontekście dialogu ekumenicznego. Od kilku lat zajmuje się tłumaczeniem prawosławnej literatury ascetycznej na język polski.

Język łaciński – Krzysztof Banaszak. Lektor języka łacińskiego, uczy się go od dwunastu lat, wykształcenie zdobywał początkowo samemu, a następnie na wrocławskich uczelniach. Zwolennik nowoczesnych metod nauczania języków nowożytnych, wykorzystujących kluczowe kompetencje językowe: czytanie, mówienie, pisanie i słuchanie. Uczestnik kursów łaciny żywej Schola Aestiva Posnaniensis i konferencji Optimi Magistri, organizowanych przez Polskie Towarzystwo Filologiczne i Stowarzyszenie L.V.P.A.

Warsztaty są bezpłatne, wystarczy pobrać właściwą kartę zgłoszeniową, wypełnić ją i odesłać jej zdjęcie lub skan na adres: zapisywarsztatyjezykowe@gmail.com

Salon Wzajemnego Szacunku 27.03.2023r.

Serdecznie zapraszamy na pierwszy w tym roku Salon Wzajemnego Szacunku, którego gościem będzie prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

Spotkanie odbędzie się 27 marca 2023 roku o godzinie 18:00 w siedzibie EWST CE we Wrocławiu, ul. św. Jadwigi 12. Po spotkaniu zapraszamy na poczęstunek.

Czy określenie “miasto wielu mostów” dotyczy także mostów między ludźmi i społecznościami? Czy wielokulturowość, wieloetniczność, międzypokoleniowa i międzyreligijna współpraca we Wrocławiu to jeszcze marzenia czy już rzeczywistość? Co pomaga, a co przeszkadza w budowaniu miasta przyjaznego mieszkańcom i otwartego na gości?

“Wrocław zmienia się na naszych oczach. Szczególnie rok 2023 będzie bardzo obfity w otwarcia dużych inwestycji. We Wrocławiu myślimy jednocześnie o zieleni, transporcie publicznym, projektach senioralnych, dostępności szkół i poprawieniu edukacji i wielu innych społecznych i infrastrukturalnych tematach. Mimo tych wszystkich wątków – podkreślałem to wielokrotnie – Wrocław nie będzie miastem “zawiązanym na kokardkę”, każdy kolejny oddany projekt otworzy miejsce na nowe, równie potrzebne. Porozmawiajmy zatem o Wrocławiu, o naszych marzeniach i pragnieniach, ale także o przełożeniu ich na konkretne inwestycje, szczególnie w trudnych i niestabilnych czasach”
Prezydent Wrocławia Jacek Sutryk

Serdecznie zapraszamy!

Komentarz judaistycznczny na Chanukę

Prezydent Wołodymyr Zełenski,  osiemnastego grudnia, przed swoim odlotem do Stanów Zjednoczonych powiedział w przemówieniu do Ukraińców ”składam chanukowe, serdeczne życzenia dla społeczności żydowskiej w Ukrainie i na całym świecie, Pamiętamy o czasie, gdy nieliczni pokonali tych, którzy mieli przewagę liczebną – światło pokonało ciemność. Tak będzie też i teraz. Hag Chanuka Sameach.” 

Przedwczoraj, 20 grudnia 2022 roku, prezydent Stanów Zjednoczonych Jo Biden powitał w Białym Domu, w Waszyngtonie ubranego w woskowy dres Woładymira Zełenskiego słowami: „Dzisiaj jest czwarta noc Chanuki, rodzina prezydenta Zełenskiego i wiele innych podobnych rodzin, obchodzą ponadczasowy cud, kiedy to niewielka grupa partyzantów walczyła o wartości, jakie niesie wolność, Ta grupa walczyła z przeważającymi siłami wroga, jednak zwyciężyła. Wtedy płomień wiary płynący z jednej oliwnej lampki, cudownie palił się bez przerwy przez osiem dni. Ta historia woli przeżycia i żywotności przypomina nam, podczas najzimniejszego dnia w roku, o cudzie, kiedy to jedno światło zwyciężyło z ciemnościami nocy. Żeleński dodaje energii współczesnym Machabeuszom.”

Rezultatem spotkania była pomoc USA dla Ukrainie w kwocie 1, 8 miliarda USD, Kongres ma znaleźć pomoc dla Ukrainy w kwocie 45 miliardów USD w 2023, w tym systemy rakietowe Patriot. 

W wypowiedziach obu prezydentów pojawiają się sformułowania „świtało pokonało ciemność”, „walczyli z przeważającymi siłami wroga a jednak zwyciężyli”. Jaki jest związek tych zdań z Zełenskim , „którego rodzina obchodzi czwartą noc Chanuki” i z sytuacją państwa, w którym jest on prezydentem?

Krótkie przypomnienie, czym jest Chanuka. Działo się to 2186 rat temu, Greckie państwo Seleucydów, które okupowało starożytną ziemie Izraela i stolicę Jerozolimę traktowało opresyjnie mieszkających tam Izraelitów: zwiększono podatki, zakazano obrzezania. W Jerozolimie, na świętym ołtarzu w Świątyni ustawiono posąg pogańskiego bożka Jupitera. Dzielny Izraelita Juda zwany Machabeuszem (Młotem) na czele kilkuset innych żydów pokonał wielotysięczną armię Greków, odbił Jerozolimę i oczyścił (hebr. Chanuka – odnowił)  święty ołtarz w Świątyni by złożyć ofiary Jedynemu Bogu. Od tamtego czasu żydzi obchodzą święto zwycięstwa nad poganami (2 Mach.10:1-9).  Ale skąd pojawiły się światła? Po upadku państwowości Izraela i zburzeniu Świątyni w Jerozolimie, świętowanie zbrojnego powstania przeciw okupantom w społecznościach żydowskich Diaspory stało się niebezpieczne, mogło być traktowane, jako nawoływanie do buntu przeciw władzy. Dlatego w Talmudzie, w IV w. ne. pojawia się nakaz świętowania, począwszy od 25 dnia miesiąca Kislew, przez zapalanie specjalnego ośmioramiennego świecznika. W świątyni w Jerozolimie stały oliwne świeczniki (menory), które kapłani zapalali każdego dnia. Wg komentarzy, podczas odnawiania ołtarza w Świątyni w Jerozolimie, długo szukano zbiornika z oliwą, lecz bez skutku. Znaleziono wówczas jeden mały dzbanek oliwy, który w cudowny sposób palił się przez osiem dni. Żydzi w miesiącu Kislew zapalają specjalne świeczniki (chanukije) przy wtórze błogosławieństw i pieśni oraz spożywaniu potraw zrobionych na oleju (placków ziemniaczanych, pączków).

Dlaczego o tym mówił prezydent Joe Biden? Po pierwsze musi dbać o głosy dość licznej diaspory żydowskiej w Stanach Zjednoczonych. Po drugie Wołodymyr Zełenski urodził się w żydowskiej rodzinie w 1978 roku. 

Spotkanie Bidena z Zełenskim odbyło się w dramatycznych okolicznościach. Lot Zełenskiego do Waszyngtonu był bardzo ryzykowny, jest on wrogiem numer jeden prezydenta Rosji Władimira Putina. Od napaści Rosji na Ukrainę upłynęło 10 miesięcy i losy tej wojny ciągle się ważą. 

W przemówieniu Bidena znalazło się połączenie przesłania które niesie święto Chanuka z żydowskim pochodzeniem Zełeńskiego oraz wojną na Ukrainie, gdzie kilkudziesięciotysięczna armia Ukraińców zmaga się z jedną z najpotężniejszych armii na świecie.

Z drugiej strony, przemówienie Zełenskiego do Ukraińców było także niezwykłe. Relacje ukraińsko – żydowskie w historii Ukrainy są bardzo powikłane, pokojowe współżycie splatało się z okrutnymi gwałtami i pogromami (z przewagą tych drugich). Zełeński, jako prezydent jest symbolem nowego otwarcia tych relacji, nadzieją na demokratyczną i – należy podkreślić – tolerancyjną Ukrainę.

Podczas tegorocznego święta Chanuka jesteśmy świadkami ogromnego kryzysu, który wstrząsa Europą i ma wpływ na cały świat. Jak powiedział Zełenski, żyjemy w świecie, w którym gdzie podczas działań wojennych dręczona jest cywilna ludność i zabijane są niewinne dzieci. Garstka Ukraińców walczy z potęgą wojskową Rosji. Nadzieją są: wiara Ukraińców w wyparcie z ich ziemi Rosjan oraz wsparcie społeczeństw i rządów państw zachodnich, w tym Polski dla Ukrainy. Innym symbolem nadziei jest maleńkie światełko w chanukowym świeczniku, które może przynieść cud zwycięstwa. 

Zmagania na ziemi ukraińskiej zakłócają świąteczną atmosferę zarówno wierzących chrześcijan jak i żydów, codzienne życie zwykłych ludzi. Módlmy się wspólnie o pokój dla Ukrainy, trwałość wartości demokracji i o to, co stało się symbolem Dzielnicy Czterech Świątyń – wzajemny szacunek.

Chanuka Sameach. 

Jerzy Kichler, 23 grudnia 2022 r.

Komentarz katolicki na Boże Narodzenie

A Słowo stało się… dialogiem

Cur Deus homo?Dlaczego Bóg stał się człowiekiem?! – pytał dramatycznie w XII w.  Anzelm z Canterbury. Nie był on pierwszym ani jedynym, który miał odwagę zadawać niełatwe pytania pod adresem swojej chrześcijańskiej wiary dla lepszego jej zrozumienia. Ten postulat poszukiwania rozumienia wiary uczynił św. Anzelm wręcz przykazaniem i powinnością całej średniowiecznej scholastyki, nadając mu zgrabną formę łacińskiej sentencji: fides querens intelectum (wiara poszukująca zrozumienia). Choć czasy średniowiecza utonęły już w mrokach dziejów, to jednak postawione przez tamtych ludzi pytanie nie straciło nic ze swojej aktualności. Wraca ono i do nas, wraca zawsze, ilekroć wchodzimy w pełen blasków czas Bożego Narodzenia. Powraca mniej lub bardziej natarczywie, domagając się adekwatnej, czyli na miarę czasów, odpowiedzi.

Niesieni nutą kolęd, dajmy się owładnąć ich lirycznej treści i zapytajmy dziś nie mniej dramatycznie: dlaczego Bóg stał się człowiekiem?

Pierwsza sensowna odpowiedź jaka może nam przyjść do głowy brzmi: by BYĆ z ludźmi! By skrócić dystans, by BYĆ BLIŻEJ. Wszak bliskość dla istot cielesnych, jakimi niewątpliwie jesteśmy, z konieczności musi stać się cielesną. Ale cielesna obecność wśród cielesnych istot, to wciąż zbyt mało, bo te istoty obdarzone są darem mowy i nierozerwalnie związanego z nim darem myślenia. Zatem to BYCIE i ta BLISKOŚĆ musi przemówić, by stać się zrozumiałą, by być jeszcze bliższą dla myśli. Wcielona Bliskość musi stać się także MYŚLĄ, a jak myślą to także SŁOWEM, a jak słowem to również SENSEM i jako taka zamieszkać pośród tych, co myślą, używają słów i szukają sensu. 

Wyraził to genialnie św. Jan w Prologu do swojej Ewangelii w znanym nam doskonale wersecie: A Słowo stało się ciałem i zamieszkało wśród nas (J 1, 14). Słowo-Myśl-Sens czyli LOGOS ucieleśnił się. Ten, co Słowem na początku powołał wszystko do istnienia (por. Rdz 1, 1), wyrażając w ten sposób swoją Myśl i wpisując we wszystko swój Sens, stał się człowiekiem i zamieszkał wśród ludzi. Więcej jeszcze niż zamieszkał, bo św. Jan pisze dosłownie, że Logos rozbił namiot (gr. eskenosen) wśród nas, czyli zaczął dzielić z ludźmi ich los, wszak namiot jest doskonałą metaforą pielgrzymiej doli człowieka.

Ponieważ LOGOS stał się ciałem, przybrał konkretną postać w czasie i przestrzeni, wszedł w ludzką historię, ta historia zmieniła swój kształt i stała się DIA-LOGOS, stała się dialogiem, bo żeby rozmawiać potrzeba słów, aby rozmawiać, wymieniać myśli i szukać sensu, potrzeba Logosu. Dialog jest niemożliwy, gdy nie ma myśli, słowa i sensu. Ponieważ Słowo ciałem się stało, stał się możliwy dialog, dialog, który jednocześnie staje się historią ludzi, dialog, w którym do Boga możemy powiedzieć Ojcze, a do drugiego człowieka Bracie.

Właśnie Logos – Jezus Chrystus uzmysławia nam tę niezwykłą prawdę: nasz Bóg jest Bogiem dialogu. Widać to niemal od samego początku. Kiedy Adam zgrzeszył i schował się w krzaki, by ukryć swoją sromotę, Jahwe zapytał go: Gdzie jesteś? (Rdz 3, 9). Po co pytał, przecież wiedział, wszystko wiedział. Zapytał, by zacząć rozmowę, by przerwać to niezręczne milczenie, by przełamać strach. Podobnie, po pierwszym zabójstwie Jahwe zapytał Kaina: Gdzie jest brat twój, Abel? (Rdz 4, 9). Zapytał, choć dokładnie wiedział, co się stało, zapytał, bo chciał nawiązać dialog z bratobójcą. 

Tę „dialogiczną” naturę Boga niezwykle trafnie wyraził autor Listu do Hebrajczyków, gdy już w pierwszym wersecie swej epistoły stwierdził: Wielokrotnie i na różne sposoby przemawiał niegdyś Bóg do ojców przez proroków, a w tych ostatecznych dniach przemówił do nas przez Syna (Hbr 1, 1). Aby to było możliwe, Syn musiał być Słowem Ojca, musiał stać się też słowem ludzkim. Ponieważ był Słowem Ojca otworzył człowiekowi możliwość komunikacji z Bogiem, a będąc słowem ludzkim otworzył pole możliwości dla dialogu między ludźmi. Podobno ks. J. Tischner (filozof dialogu!) zwykł mawiać, że „dialog oznacza, iż ludzie wyszli z kryjówek, zbliżyli się do siebie, rozpoczęli wymianę zdań. Początek dialogu – wyjście z kryjówki – jest już dużym wydarzeniem. Trzeba się wychylić, przekroczyć próg, wyciągnąć rękę, znaleźć wspólne miejsce do rozmowy”. W Betlejem Boży Logos wyszedł z kryjówki i rozpoczął z człowiekiem dialog.

Słowo stało się ciałem po to, by dać możliwość dialogu i spotkania. Zatem świętowanie tego wydarzenia z konieczności musi polegać na dialogu i spotkaniu z Bogiem oraz dialogu i spotkaniu z ludźmi. Jedno potrzebuje drugiego. A jeżeli mowa już o dialogu i spotykaniu się, to może warto w tym miejscu przypomnieć słynne zasady dialogowania i zaaplikować je w całej rozciągłości, czyli wertykalnie (modlitwa-spotkanie z Bogiem) i horyzontalnie (rozmowa-spotkanie z ludźmi). A więc, celebrując Boże Narodzenie, godzi się bardziej słuchać niż mówić, bardziej rozumieć niż oceniać, bardziej dzielić się sobą niż dyskutować, a nade wszystko przebaczać, bo przecież Słowo stało się… .

ks. dr Mirosław Kiwka  /PWT Wrocław/

Życzenia z okazji Świąt Bożego Narodzenia

Okres Świąt Bożego Narodzenia to czas refleksji dotyczących minionego czasu i snucia planów na nadchodzący Nowy Rok. Mijający rok, choć trudny i stawiający nam wiele wyzwań, pokazał jak ważna jest solidarność i otwartość na drugiego człowieka.

W tym trudnym roku przekonaliśmy się jak ważne jest wsparcie bliźnich i doświadczyliśmy ukojenia, jakie może dać jedynie prawdziwa wiara w Boga i szczera modlitwa.

Niech ten świąteczny czas stanie się okazją do prawdziwej radości, głębokiego świętowania rodzinnym gronie, pojednania i dzielenia się miłością, a płomień wigilijnej świecy niech będzie świadectwem miłosierdzia, doświadczania obecności drugiej osoby i budowania relacji z innymi.  Niech nasze serca przepełnione będą pokojem i nadzieją na lepsze jutro.