Parasza na bieżący tydzień jest opowieścią o buncie Koracha (Korach-BaMidbar – Liczb 16:1-32).
Komentarze na szabat i na niedzielę
Komentarz judaistyczny – szabat 13.06.2014
Parasza Szelah Lecha
Księga Liczb w rozdziale 13. mówi o sytuacji Izraelitów przed wejściem do Ziemi Kanaan:
Odezwał się znowu HaSzem do Mojżesza tymi słowami: Poślij ludzi, aby zbadali kraj Kanaan, który chcę dać synom Izraela. Wyślecie po jednym z każdego pokolenia ich przodków, tych wszystkich, którzy są w nich książętami.*
Mojżesz wysłał dwunastu szpiegów, reprezentantów dwunastu plemion Izraela. Wrócili do zgromadzenia po czterdziestu dniach z ogromnym kiścią winogron, dźwiganą przez nich na kiju.
Komentarz judaistyczny – szabat 6.06.2014
Góra Synaj znajduje się na środku pustyni. Nawiązując do Bereszit 1:2 trzeba powiedzieć, że pustynia jest pustkowiem (tohu) i bezkształtem (wohu). W tym fragmencie biblijnym nie zostaje ukazana wspaniała cywilizacja, niezwykła flora czy fauna. To raczej pustkowie.
Komentarz judaistyczny – szabat 30.05.2014
Parsza Naso (Księga Liczb 4:21-7:89)
W rozdziale 6:22 – 26 czytamy o chyba najbardziej znanej biblijnej modlitwie: „Błogosławieniu Kapłańskim”. Składa się ono z trzech błogosławieństw:
- Niech cię Pan błogosławi i strzeże;
- Niech Pan rozpromieni swe oblicze nad tobą, niech obdarzy cię łaską;
- Niech Pan zwróci swe oblicze ku tobie i niech cię obdarzy pokojem;*
Komentarz judaistyczny – szabat 23.05.2014
Parsza Bamidbar (Księga Liczb 1:1 – 4:20) rozpoczyna się szczegółowym opisem ustalania liczby Żydów w drugim roku po wyjściu z Egiptu.
Wiedza o tym, ile osób jest w danym społeczeństwie, skąd oni są, ich powiązania rodzinne, zdolność do służby wojskowej i miejsce zamieszkaniaa, jest bardzo ważna dla rządzenia daną społecznością. Każda społeczność, zarówno żydowska jak i nie-żydowska, chce posiąść tę wiedzę.
Komentarz judaistyczny – szabat 16.05.2014
Parsza Bechukotaj – Księga Vayikra (Kapłańska) 26:3-27:34
Będę chodził wśród was, będę waszym Bogiem, a wy będziecie moim ludem* (Kpł 26:11)
jest wersetem, do którego odwołuję się, gdy mam poczcie osamotnienia, pustki. Mogę ją wypełnić czytając pełne namiętności słowa „Szir haSzirim” o miłości, będącej relacją między człowiekiem i Bogiem. Pozwolę sobie dodać kilka zdań z prac moich ulubionych myślicieli.
Komentarz judaistyczny – szabat 9.05.2014
W judaizmie wierzymy, że każdy zasługuje na szansę.
By to się stało, wszyscy musimy mieć zaspokojone podstawowe potrzeby życiowe. Bez wystarczających środków finansowych na zapewnienie sobie pożywienia i dachu nad głową, możemy stać się niedożywieni i chorzy, a wtedy jesteśmy pozbawieni szansy na uczciwe współzawodnictwo w świecie.
Komentarz judaistyczny – szabat 2.05.2014
Parsza Emor – Księga Vayikra (Kapłańska) 21-24
W Księdze Kapłańskiej, w rozdziale 23:2, czytamy
„Mów do Izraelitów i powiedz im: Oto czasy święte (dosłownie: święta, moadim) Pana, na które będziecie wzywać ich zawołaniami świętymi (w oryginale mikraej kodesz), to są moje czasy święte! (i tutaj znowu w oryginale moadim).
Dalej są wymienione święta, jakże ważne w żydowskim kalendarzu, z których najważniejszym jest Szabat.
Komentarz judaistyczny – szabat 25.04.2014
Czytanie z Tory bieżącym tygodniu nazwane jest Kediszim. „Kadosz” to po hebrajsku „świętość”, co jest związane z treścią rozdziału 19 Księgi Levitikus, a który nazywany jest „rozdziałem o świętości”. Jest w nim wiele pouczeń o tym, jak można być świętym, i o tym, że Żydzi powinni być święci.
Komentarz judaistyczny – szabat 18.04.2014
Parsza Kedoszim – Księga Vayikra (Kapłańska) 19:1-20:7
Parasza Kedoszim jest zbiorem bardzo wielu nakazów i zakazów. Najmniej znanym jest zakaz noszenia ubrania utkanego z dwóch rodzajów nici. Ten zakaz nazywany jest „szatnez”. Obecnie ma zastosowanie przy wykonywaniu odzienia dla celów liturgicznych: talitim – chusty modlitewnej i białego, obszernego kaftana ubieranego podczas wieczerzy Paschalnej, świąt Nowego Roku i Jom Kippur. Ten zakaz ma kierować naszą uwagę na modlitwę, a w czasie Sederu na tekst opowieści o wyjściu Żydów z Egiptu – Hagady szel Pesach. Odmawianie tych modlitw nie może być pomieszane z rozmowami o trywialnych, codziennych sprawach.